صادرات پایدار

چگونه می توان به صادرات پایدار رسید؟

سود صادرات در استمر و پایداری آن است!

چگونه می توان به صادرات پایدار رسید؟

ما سال‌ها کشور وارداتی بوده‌ایم و شاید تجار ما مهارت خوبی در واردات داشته باشند؛ اما جز در موارد معدود، هرگز صادرکنندگان خوبی نبوده‌ایم و دلیل اصلی آن فقدان مهارت‌های صادراتی است!
در دنیای امروز یک صادرکننده برای اینکه به صادرات پایدار و سودآور برسد به سه دسته مهارت نیاز دارد!
مهارت‌های فنی، مهارت‌های ارتباطی و مهارت‌های نوین بازاریابی در صادرات!
هر یک از این مهارت‌های صادراتی در فرآیندها وارد می‌شوند نقش خودشان را انجام می‌دهند، تأثیرگذاری می‌کنند و نتایج به‌مراتب بهتری نسبت به صادرات سنتی و غیرحرفه‌ای، بر جا خواهند گذاشت!

مهارت های صادراتی

مهارت‌های ارتباطی کمک می‌کنند چگونه کالا و خدمات خود را به خریدار خارجی معرفی کنید! چگونه مذاکره کنید، قیمت بدهید، به درخواست‌های تخفیف پاسخ دهید و چگونه اعتمادسازی کنید تا اینکه خریداران از تأمین پایدار و با کیفیتِ کالا از جانب شما مطمئن شوند.

مهارت‌های فنی در تحویل کالا، مسائل گمرکی، دریافت ارز صادراتی، بیمه و حمل‌ونقل به صادرکننده کمک می‌کنند تا صادرات را روان کند و در چشم خریدار یک صادرکننده حرفه‌ای و باتجربه به نظر برسد! ضمن اینکه تسلط در مهارت‌های فنی هم باعث کاهش هزینه‌ها و هم افزایش سودآوری در صادرات می‌شوند!

دسته آخر مهارت‌های نوین بازاریابی‌اند! همان‌طور که فضای مجازی در بازار داخلی تأثیر گذاشته است! خریداران بین‌المللی هم از این موضوع به‌شدت تأثیر گرفته‌اند. صادرکنندگان هوشمند از این فضا برای یافتن خریداران دست‌اول، حذف واسطه‌ها، تأثیرگذاری و ایجاد اعتماد استفاده می‌کنند!

به یاد داشته باشید ورود بی‌برنامه، بدون مهارت و غیرحرفه‌ای حتی در شروع هم علاوه بر هدررفت زمان و انرژی می‌تواند به کسب‌وکارها آسیب جدی بزند!

ضمن اینکه خیلی از تجار و تولیدکنندگانی که بارهاوبارها صادرات داشته‌اند، به ضعف مهارت‌های صادراتی در اجرا اقرار کرده‌اند و اگر چنین مهارت‌هایی را از قبل می‌داشتند در مواجه با خریدار کمتر اشتباه می‌کردند و به‌مراتب نتایج بهتری می‌گرفتند!

برای رسیدن به صادرات پایدار، هوشمندانه و سودآور در قدم اول این مهارت‌ها را کسب کنید و سپس در هریک از مراحل از یافتن مشتری بین المللی، معرفی محصول، نحوه قیمت دادن، بستن قراداد، حمل و نقل، تحویل و دریافت ارز صادراتی این مهارت و تکنیک های مورد استفاده صادرکننده قرار می گیرند تا بهترین نتایج حاصل شود.

تفاوتی که استفاده از این مهارت ها در دو شرکت مشابه ایجاد کرده اند در هر ماه 14 درصد بیشتر از شرکتی است که فاقد مهارت مهارت های صادراتی بوده است!

به طور متوسط هر ماه شرکتی که از مهارت های صادراتی در صادرات خود استفاده می کرد بیش از 14 درصد سود بیشتری از صادرات به دست می آورد

تجار و صادرکنندگان برخی کشورها، علی‌رغم اینکه محصولی با کیفیت پایین‌تر نسبت به کالای ایرانی تولید می‌کنند؛ اما صرفاً به دلیل همین مهارت‌هاست که در بازارها موفق‌تر عمل می‌کنند و حتی در برخی موارد بازارهایی که سال‌ها متعلق به تجار ایرانی بوده است را از آن خود کرده‌اند!

منظورتان دقیقاً از مهارت‌های ارتباطی در صادرات چیست؟

مهارت‌های ارتباطی از الزامات صادرات موفق است که اتفاقاً اکثر صادرکنندگان ایرانی در این زمینه ضعف‌های بزرگی دارند! صادرکنندگان خیلی از کشورها که کالاهایی به‌مراتب ضعیف‌تر و با کیفیت پایین‌تر عرضه می‌کنند صرفاً به دلیل استفاده از همین مهارت‌ها در صادرات موفق‌ترند!
نحوه معرفی کالا، بیان مشخصات و تمایز کالا، نحوه قیمت دادن، تخفیف دادن، جلب اعتماد و اینکه چگونه خریدار را متقاعد به خرید کنیم در دسته مهارت‌های ارتباطی قرار می‌گیرد.

نحوه معرفی کالا
بیان مشخصات و تمایز کالا
نحوه قیمت دادن
جلب اعتماد

مهارت‌های فنی که این‌قدر در مشاوره‌های صادراتی به آن تأکید می‌شود دقیقاً چیست؟

مهم‌ترین مصادیق مهارت‌های فنی تسلط صادرکننده به حمل‌ونقل بین‌المللی کالا، آشنایی با شرکت‌های حمل‌ونقل در صادرات، بیمه بین‌المللی، اینکوترمز، تشریفات گمرکی، نحوه دریافت ارز صادراتی، ارزیابی خریدار و غیره است.

مهارت های بازاریابی نوین چه هستند؟

اخیراً به دلیل تأثیر فضای مجازی، تجار، تولیدکنندگان و مراکز پخش کالا در کشورهای مختلف کمتر تحت‌تأثیر تاکتیک‌های معمولی فروش مثل نمایندگی فروش یا دفاتر بازرگانی قرار می‌گیرند و علاقه دارند خودشان کاوش کنند، تأمین‌کنندگان بیشتری را شناسایی و اقدام به خرید کنند!

ابزارهای بازاریابی نوین باید به نحوی کالا یا خدمات را به خریدار عمده معرفی کنند که حتی در سفر به ایران هم نتوانند به این اطلاعات دست پیدا کنند و این همان چیزی است که دقیقاً خریداران عمده دنبال آن‌اند!

سفر به کشور مقصد و هماهنگی با خریداران، شرکت در نمایشگاه، پیدا کردن شریک محلی، تأسیس دفاتر فروش و دادن نمایندگی همه از روش‌های معمول و پرهزینه بازاریابی‌اند که به‌مراتب نسبت به روش‌های نوین بازاریابی پرهزینه‌تر و از طرفی نرخ بازگشت سرمایه کمتری هم دارند.