⚡ ما سالها کشور وارداتی بودهایم و شاید تجار ما مهارت خوبی در واردات داشته باشند؛ اما جز در موارد معدود، هرگز صادرکنندگان خوبی نبودهایم و دلیل اصلی آن نبود مهارتهای صادراتی در بین تولیدکنندگان و بازرگانان کشور بوده است!
صادرات می تواند خیلی بیشتر از اینها سودآور باشد:
خیلی شرکتها صادرات را “فروش درب کارخانه” به واسطههای حتی دست چندم می دانند. اما “صادرات واقعی” فروش های مستقیم به همراه فروش خدمات صادرات به خریداران اصلی است.
کشورهای همسایه ظرفیتهای بالایی برای خرید کالای ایرانی دارند!
اما کشورهای دوردستتر مثل چین، هند، روسیه، کشورهای عربی، آفریقا، آمریکای جنوبی و حتی اروپا بازارهای بسیار جذابی برای حضور کالای ایرانیاند و درآمدی که از صادرات به چنین کشورهایی حاصل میشود گاهی چندبرابر فروش کالا به کشورهای همسایه است!
صادرات را میتوان بسیار سودآورتر از وضعیت جاری کرد. زعفران ایران، فرش ایرانی و خیلی کالاهای دیگر حتی با ده برابر قیمت فروش صادرکنندگان ایرانی در بازارهای جهانی مثل اروپا مبادله میشود اما به دلیل ضعف مهارت های صادراتی …
⚡صادرکنندگانی که سالها در کار صادراتاند اذعان میکنند اگر قبلاً چنین آگاهی و مهارتهایی را داشتند کالای خود را با قیمت بهتری به فروش میرسانند، مشتریان بیشتری داشتند، در کار خود کمتر اشتباه میکردند و بهمراتب موقعیت بهتری نسبت به وضعیت فعلی داشتند!
بازار داخلی محدود و بازارهای بینالمللی آنقدر بزرگ و وسیعاند که هر کس میتواند در آن فعالیت کند بخصوص اینکه میتوان مشتریان خوبی برای کالاهای ایرانی پیدا کرد.
تورم و تنشهای اقتصادی و سیاسی در اکثر کشورهای هدف کمتر است.
داشتن یک یا چند مشتری صادراتی کمک زیادی به حفظ و ثبات فروش و درآمد شرکتها میکند.
رقابت در بازار داخلی روزبهروز بیشتر و از طرفی قدرت خرید مردم کم میشود؛ اما تولیدکنندگان همچنان روی بودجه محدود مردم در بازار داخلی با یکدیگر رقابت میکنند.
با افزایش صادرات، حجم تولید افزایش و هزینههای سربار در بخشهای تولید و بازرگانی بهشدت کم میشود.
فروش داخلی مشتمل بر مالیات است؛ اما صادرات از هر نوع مالیاتی معاف و تنها برخی کالاها عوارض صادراتی ناچیزی دارند.
با صادرات، کالا و خدمات تولیدکنندگان و بازرگانان به بخش بیشتری از مشتریان بالقوه معرفی میشوند.
مشتریان زیادی در خارج ایران به محصولات ایرانی علاقهمندند و تمایل دارند با تجار و تولیدکنندگان ایرانی مستقیماً ارتباط بگیرند.
باعث پیشیگرفتن از رقبا و همصنفیهای داخلی است ضمن اینکه داشتن مشتریان خارجی عامل خودباوری و روحیه تلاش بیشتر است.
به دلیل تشریفات اداری واردات در کشورهای هدف، حجم فروش صادراتی در هر بار نسبت به فروش داخلی بالاتر است
چگونه صادرات را حرفهای و بیش از روشهای معمول سودآور کنیم؟
انتخاب و هدف قراردادن کشورهایی با رقابت کمتر، مشتریان بیشتر و بازدهی سود صادراتی بیشتر بخصوص اینکه در شناسایی کشورهای پربازده به کشورهای همسایه محدود نشویم.
رسیدن به مشتریان از طریق “بازاریابی نوین صادراتی” بهجای نشستن در دفتر کار و انتظار مشتری را کشیدن
استفاده مؤثر از مکاتبات و مذاکرات حرفهای که نسبت به گذشته نقش بیشتری در جذب، متقاعدسازی سازی و اعتمادسازی خریداران دارند.
“فروش خدمات صادرات” بهجای فروشهای درب کارخانه که مورد انتظار خریداران بینالمللی و انجام خریدهای مستقیم است.
کاهش واسطهها، حذف افراد یا شرکتهای فاقد اعتبار و فروشهای مستقیم بهجای فروش کالا به واسطههای دست چندم
اجتناب از اشتباهات، دوبارهکاری و هزینههای اضافه که حتی کسانی که سالهاست صادرات میکنند مرتکب چنین اشتباهات پرهزینهای میشوند.
سوالات متداول
⚡من موسی رسولی راد با سالها تجربه فعالیت در شرکتهای بینالمللی و آموزش و مشاوره صادرات برای چندین شرکت داخلی آمادهام تا صادرات حرفهای و سودآور را با شما شروع کنم و البته تا گرفتن نتیجه همراه شما خواهم بود.