چند کلمه ای در مورد من
من موسی رسولی راد سالهاست که در واحدهای بازرگانی صادرات و واردات شرکتهای بینالمللی مشغول به فعالیت بودهام تا ضمن درک همهجانبه چالشهای تجارت بینالملل و بخصوص صادرات راهکارها و عوامل موفقیت شرکتهای موفق در زمینه صادرات را کشف و بهخوبی فرا بگیریم.
بعد از آن وارد کار مشاوره و صرفاً تخصص صادرات شدم؛ در کمال ناباوری دیدم بخش زیادی از تجار و تولیدکنندگان حتی با سالها تجربه، صادرات را بیش ازآنچه فکر میکردم سنتی و در سطح بسیار ابتدایی انجام میدهند!
بعد از جلسات متفاوت با صادرکنندگان و تجار متوجه شدم آنها آموزش و مشاوره را به شیوهای میخواهند که علاوه بر سادگی، سرعت و مسیر حرکت هم برای رسیدن به صادرات پایدار، سوده ده و حرفهای مشخص شده باشد.
در نهایت برای سادگی و سرعت انجام کار، تصمیم گرفتم تمام مراحل صادرات را در قالب یک فرآیند ساده و بهینه به صادرکنندگان ارائه دهم تا صادرکنندگان در سریعترین زمان به این حالت بهینه دست پیدا کنند!
موسی رسولی راد
مدیرعامل
صادرکنندگان ایرانی همچنان از یافتن مشتری، نحوه تعامل در مکاتبات، مذاکرات، تأثیرگذاری و قراردادها گرفته تا مسائل فنی دچار خطاهای فراواناند و تاکنون آسیبهای زیادی دیدهاند!
دلیل عمده آن شاید به واردات محور بودن تجارت خارجی کشور برمیگردد.
ما سالها کشور وارداتی بودهایم و تجار ایرانی تجربیات خوبی در واردات داشته و دارند؛ اما علیرغم پتانسیلهای زیادی که چه در شرکتهای با قدمت و چه شرکتهای جدیدالتأسیس مثل شرکتهای دانشبنیان داریم، باید اذعان کنیم جز در موارد معدود هرگز صادرکنندگان خوبی نبودهایم!
هر صادرکنندهای برای رسیدن به صادرات موفق به سه دسته مهارت نیاز دارد که این مهارتها در کنار هم واقعاً معجزه میکنند!
مهارتهای بازاریابی در رسیدن به مشتری بخصوص مشتریان دستاول و فروشهای مستقیم با کاهش واسطهها، افزایش سود و همکاریهای بلندمدت بسیار مؤثرند.
مهارتهای ارتباطی هم در بازاریابی و جذب خریداران مؤثرند و هم باعث روانشدن جریان کار با مشتریان خارجی است.
مهارتهای فنی هم آشنابودن با حملونقل بینالمللی، بیمه، تحویل کالا، اینکوترمز، قراردادنویسی، مدارک حملونقل، دریافت ارز حاصل از صادرات است.
هر صادرکنندهای باید تسلط کافی روی این موضوعات داشته باشد تا با تجار بینالمللی زبان مشترکی داشته باشد و در انجام این امور هم دچار خطا و اشتباهی نشود!
صادرات اگر با آگاهی باشد می تواند لذت بخش و بسیار سوده باشد!
صادرات مراحل و مسائل بسیار زیادی دارد که با حرفه ای انجام دادن هر بخش آن، می توان سود صادرات را تا چندین برابر روش های سنتی افزایش داد.
هر یک از این مهارتهای صادراتی در فرآیندها وارد میشوند نقش خودشان را انجام میدهند، تأثیرگذاری میکنند و نتایج بهمراتب بهتری نسبت به صادرات سنتی و غیرحرفهای، بر جا خواهند گذاشت!
نگاه من به صادرات
صادرات را تنها محدود به کشورهای همسایه نمی بینیم
کشورهای همسایه ظرفیتهای بالایی برای خرید کالای ایرانی دارند!
اما کشورهای دوردستتر مثل چین، هند، روسیه، کشورهای عربی، آفریقا و حتی اروپا بازارهای بسیار جذابی برای حضور کالای ایرانیاند و درآمدی که از صادرات به چنین کشورهایی حاصل میشود گاهی تا چندبرابر فروش کالا به کشورهای همسایه است!
سود صادرات در فروش خدمات صادرات است
خیلی شرکتها صادرات را مساوی فروش کالا درب کارخانه به واسطههای حتی دست چندم میدانند.
درصورتیکه صادرات واقعی، فروش کالا به خریداران اصلی به همراه فروش خدمات صادرات مثل اظهار کالا، هماهنگیهای حملونقل و حتی سفارشیسازی کالا بر اساس نیاز و خواسته مشتری است.
مسیر موفقیت در صادرات
همچنان فرصتهای زیادی برای حضور موفق تولیدکنندگان و تجار ایرانی در بازارهای صادراتی وجود دارد! حتی این فرصتها بهشدت در حال گسترشاند! اما ورود بیبرنامه و حساب نشده به صادرات می تواند موفقیت شما را با چالش های اساسی همراه کند!
متأسفانه بیشتر صادرکنندگان، دید کافی و جامع نسبت به صادرات حرفهای بخصوص شیوههای نوین ندارند و صادرات را کار سادهانگارانهای میدانند تا جایی که فروش درب کارخانه به واسطهها را مساوی صادرات میدانند!
صادرکنندگان باید ابزارهای ناکارآمد گذشته را کنار بگذارند و منتظر مشتری ننشینند! بلکه به رفتار و ابزارهای حرفهای و جدید روآورند.
انتظار اینکه صادرکننده بنشیند و خریداران که آن هم عمدتاً واسطه کشورهای همسایهاند و به دنبال سود حداکثری و مقطعی میگردند سراغ آنها بیایند، نهتنها سود صادرات حداقل خواهد بود بلکه این نوع صادرات مقطعی و دوام زیادی ندارد.
طی فرآیند مشاوره و آموزش، صادرکننده به معنای واقعی با صادرات حرفهای و پایدار آشنا میشود و تمام زوایا، پیچیدگیها و اصول حرفهای را که برای رشد پایدار نیاز است را میآموزد!
در این نوع مشاوره شانس موفقیت صادرکننده در بازارهای صادراتی افزایش مییابد و در بدو ورود صادرات روانتری خواهد داشت.
اجتناب از دوبارهکاریها، اشتباهات پرهزینه، بنبست ها یا دور زدنهای بیهوده تنها بخشی از منافعی است که صادرکنندگان از مشاوره صادراتی بهرهمند میشوند.